Digitaalisen markkinoinnin osaaja | ammattitutkinnon osa
-
Ammatillisen tutkinnon osat
-
Verkossa
Liiketoiminnan ammattitutkinto | Digitaalisen markkinoinnin ja visuaalisen viestinnän osaaja
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala | Liiketoiminnan ammattitutkinto
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Brändin ja markkinoinnin kehittäminen – liiketoiminnan erikoisammattitutkinto
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelma
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Kiinteistönvälittäjän digimarkkinointi
-
Ammatillinen koulutus
-
Verkossa
Digi- ja somemarkkinointi – liiketoiminnan ammattitutkinto
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Markkinoinnin johtamisen tutkinto MJD™
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
B2B-myynti – liiketoiminnan ammattitutkinto
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Liiketoiminnan ja myynnin johtaminen – liiketoiminnan erikoisammattitutkinto
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Liiketoiminnan perustutkinto | merkonomi
-
Ammatilliset perustutkinnot
-
Verkossa
Liiketoiminnan ammattitutkinto | digimarkkinointi
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Moderni myyntiprosessi -verkkokurssi
-
Ammatillinen koulutus
-
Verkossa
Projekti- ja myyntijohtaminen | YAMK | verkkototeutus
-
Ylemmät AMK-tutkinnot
-
Verkossa
Kiinteistönvälitys – liiketoiminnan ammattitutkinto
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Digimarkkinoinnin johtaminen | YAMK | verkkototeutus
-
Ylemmät AMK-tutkinnot
-
Verkossa
Tekninen ratkaisumyynti – liiketoiminnan ammattitutkinto
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Kiinteistönvälittäjän koulutusohjelma™
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
B2B-myynnin koulutusohjelma
-
Ammattitutkinnot
-
Verkossa
Asiantuntija myyntityössä -verkkokurssi
-
Ammatillinen koulutus
-
Verkossa
Markkinointi / Myynti - markkinointikoulutus, myyntikoulutus, markkinoija, myyjä -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:
Markkinointikoulutus ei keskity vain yhteen kauppatieteiden alueeseen, vaan on yhdistelmä useasta eri näkökulmasta. Yliopistotason markkinoinnin opinnoissa syvennytään muun muassa markkinoiden rakenteeseen ja markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Keskeisinä osa-alueina ovat logistiikka, markkinointiviestintä, hinnoittelu, kuluttajatutkimukset ja kansainvälinen markkinointi.
Kilpailussa menestyminen edellyttää kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä markkinointi- ja myyntiosaamista. Innovatiivisuus ja tekninen osaaminen ovat suomalaisia valtteja mutta markkinointi eli tuotteiden suunnitelmallinen kaupallistaminen sen sijaan unohtuu usein taka-alalle. Ammattimaisella markkinoinnilla ja myynnillä ideat voidaan muuttaa rahaksi.
Markkinoinnin etä-ja verkko opinnot
Mikäli et halua muuttaa kotipaikkakunnaltasi tai et löydä sinulle sopivaa koulutusohjelmaa, on markkinoinnin etäopiskelu sinua varten. Voit siten itse päättää kuinka ja milloin opiskelet. Tärkeää etä- ja verkko opinnoissa on muistaa opintojen suunnittelu ja ajankäytön hallinta!
Koulutus
Markkinoinnin ja myynnin koulutusta on tarjolla kaikilla koulutustasoilla. Ylemmän tai alemman korkeakoulututkinnon (kauppatieteiden maisteri tai kauppatieteiden kandidaatti), voi suorittaa kauppatieteellisellä koulutusalalla useissa yliopistoissa ja korkeakouluissa. Ammattikorkeakouluissa voi opiskella markkinointia ja mainontaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon (tradenomi) muodossa.
Myös ammattikouluissa voi opiskella liiketaloutta ja kauppaa, jolloin tutkinto on liiketalouden perustutkinto (merkonomi). Toisen asteen ammatillinen perustutkinto voidaan suorittaa myös näyttötutkintona, kuten myös markkinointiviestinnän ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto sekä myynnin ammattitutkinto. Tutkinnot voidaan suorittaa myös oppisopimuksella sekä aikuiskoulutuksena. Markkinoinnin ja myynnin koulutusta tarjotaan myös kansanopistoissa sekä etä- ja verkkokoulutuksena.
Markkinointi ja myynti työelämässä
Markkinointia ja myyntiä opiskellut voi työskennellä teollisuudessa, palveluissa tai kaupan alalla. Työtehtävät voivat käsitellä esim. projektien johtamista ja kommunikaatiota. Monet kaupallisen markkinointikoulutuksen omaavat työskentelevät yritysten markkinointiosastoilla, jossa työtehtävät voivat vaihdella aina markkinointi- ja mainoskampanjoiden suunnitelusta markkina-analyysien muodostamiseen. Graafiseen työhön suuntautuneet voivat työskennellä esim. mainostoimistossa tai kirjapainossa.
Markkinointipäällikkö
Yleensä markkinointipäälliköltä edellytetään kaupallisen alan koulutusta, mutta markkinointipäälliköllä voi olla myös yrityksen toimialaan liittyvä peruskoulutus sekä markkinointiin ja mainontaan liittyvää jatkokoulutusta. Esimerkiksi elektroniikka-alan yrityksen markkinointipäälliköllä voi olla insinöörin koulutus.
Markkinointipäällikkö vastaa yrityksen markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta. Tehtäviin kuuluu markkinatutkimusten tekoa, mainoskampanjoiden laatimista ja toteuttamista sekä asiakassuhteiden hoitoa. Markkinointipäällikön on tunnettava hyvin yrityksen toimiala, tuotteet ja asiakkaat. Työssä tarvitaan markkinointiosaamista, johtamistaitoja sekä kansainvälisissä tehtävissä kielitaitoa ja kulttuurien tuntemusta.
Tulevaisuuden näkymät
Markkinointialaa kuvastavat muutokset, epävarmuus ja kova kilpailu, sillä yritysten mainosbudjetit ovat hyvin herkkiä suhdannevaihteluille. Alalle tulevilta vaaditaan aiempaa korkeampaa koulutusta, vahvaa ammattitaitoa ja usein myös kansainvälistä kokemusta. Markkinoinnissa työkokemus on valttia, kun taas myyntialalla persoonam avulla voi päästä pitkälle.
Markkinointiviestintä on teknistynyt nopeasti ja monipuoliset tietotekniikkataidot ja uusien medioiden (Internet, mobiili) tuntemus edesauttaa työllistymistä. Markkinointialalle haluavan pitää myös olla aktiivinen ja oma-aloitteinen. Yksi hyvä keino alalle pääsyyn on työharjoittelu mainostoimistossa.